Sayfalar

11 Mayıs 2012 Cuma

Fahrenheit 451

Popüler distopya (ya da kara ütopya) romanlarından birisi.




Gelecekte geçen bir hikaye, kitap okumanın ve hatta bulundurmanın suç olduğu bir toplum..Bu suçun cezası ise kitapların ve karşı koyması durumunda sahibinin de kitaplarla birlikte yakılması..
Bir zamanlar yangınları söndürmekle görevli itfaiyeciler artık omuzlarında Fahtenreit 451(kitapların tutuşmaya başladığı sıcaklığı ifade eden) yazısıyla kitapları yakmakla sorumlular..Gece-gündüz demeden baskınlar yaparlar..
Ama bir yerlerde hala umut vardır...Yazılı olan kitapların bulunma ve yakılma riski olduğundan, kitaplardaki bilgileri bir sonraki nesillere aktarmanın tek bir yolu vardır...

"Evin arka kısmındaki avluya geçip, arka sokağa çıktı, Beatty diye düşündü, artık benim için bir problem değilsin. Daima söylerdin 'bir problemle yüzleşme, onu yak' diye, artık ikisini de yaptım. İyi geceler Yüzbaşım..."

"Onlardan biri yanmayı durdurmalıydı, güneş yanmak zorundaydı. Bunun için yanmayı durdurmak Montag'a düşüyordu. Tasarruf yapmak da şarttı. Birisinin tasarruf yapması gerekliydi. Kitapların, kayıtların şu ya da bu şekilde saklanması lazımdı."

"İsanın doğuşundan önce yandıktan sonra tekrar kendi külünden vücut bulan efsanevi bir kuş varmış. Bu kuş zaman zaman kendisini ateşte yakarmış. İnsan oğlunun ilk benzeri. Ateşte yanıp kül olduktan sonra birden alevlerin arasından tekrar fırlar hayat bulurmuş. Biz de şimdi aynı şeyi yapar görünüyoruz.  Fakat bu kuşun sahip olmadığı bir şeye sahibiz biz. Yaptığımız şeyin saçmalığını kavrayabiliyoruz. Binlerce yıldan beri yaptıklarımızı biliyoruz. Bunu hatırlayan insanlar da bu dünyada yaşıyor, bunu hiç unutmamak gerekir."

Distopik kitaplar ve çoğunluğu kitaplardan uyarlanmış filmlerle ilgili uzayan listeler bulmak mümkün. Okumayı  düşündüğüm (ancak konusu hakkında henüz çok fikir sahibi olmadığım) 1984'ün de bu gruba dahil olduğunu öğrendim ( uygun bir zamanda okuyacağım). Daha çok karamsar işleyişleriyle ön plana çıkan bu kitaplardan şimdilerde en popüler olanı da Açlık Oyunları Serisi. Seride anlatılan on iki mıntıka ve sürdürülmek zorunda kalan yaşam tam bir kara ütopya örneği. Bu arada filmini hala izlemediğimi hatırladım şimdi..

Fahrenheit 451 de filme uyarlanan kitaplardan, ancak filmi çok başarılı bulunmamış.
Bu arada eşime bitirdiğim kitabı anlatırken (ki rahatlıkla konusunu ve sonunu anlatabilirim çünkü kitabı okuma ihtimali yoktur ;) Belki okur düşüncesiyle Açlık Oyunlarını anlatmamıştım, onun da filmi çıktı, hayatta okumaz. artık.) "ben de buna benzer bir film izlemiştim" dedi:) Eşimin film kartelası geniştir, genelde ben kitabını okumayı sever, daha çok zevk alırım; o da okumaya hiç yanaşmaz illa ki filmini izler..
İleride kızımın tercihini okumaktan yana kullanmasını istiyorum ama, bakalım..:)

9 yorum:

maledisant dedi ki...

1984'u de okumanızı, hatta arkasından yazarı George Orwell'i biraz araştırmanızı tavsiye ederim naçizane. kitabın çok iyi olmasının yanısıra (biraz üzücü tabii distopya malum) politik bakış açısıyla günümüzde bile etkili. (1984'un de filmi kötü bu arada, çok sıkıcı)

Distopya yazarları halen politik görüşleriyle bizi etkiliyorlar. geçenlerde Atatürk'le ilgili Zafer Toprak yeni bir kitap yazdı, onunla ilgili yazıları okurken bile H.G Wells ve Huxley'e rastladım. Huxley'in de Cesur Yeni Dünyası ile 1984 çok benzer konuları işliyor. kısacası distopya iyidir, insanı üzer ama zihin açar bence...

linki de vereyim bu arada:

http://www.ekopolitik.org/public/news.aspx?id=5969&pid=11

flzpink dedi ki...

Teşekkür ederim bilgiler için:) Okuyacağım Zafer Toprak'ın yazısını..
Bu konuda okuyabildiğim kitaplar henüz sınırlı. Cesur Yeni Dünya da aklımda, okuyacağım inşallah.
Her ne kadar karamsarlık ön planda gibi olsa da distopyanın zihin açtığına katılıyorum :)

zoitsa dedi ki...

listeme yeni bir kitap ekledin flz:))

zoitsa dedi ki...

listeme yeni bir kitap ekledin flz:))

flzpink dedi ki...

Ne güzel Zoi:)

Mehmet Bilgehan Merki dedi ki...

Yaklaşık 40 sene önce 70'lerin başlarında bu kitabı okuduğumu hatırlıyorum. Ama sadece adı aklımda kalmış. Daha çok geleceğin dünyasına yönelik olduğu için etkilendiğimi hatırlıyorum. (70'lerde uzay ve gelecek etkileyici konulardı)

flzpink dedi ki...

Konusu ve tarzı itibariyle hala etkileyici Mehmet Bey..

Kitap Cumhuriyetim dedi ki...

Konusu çok ilgimi çekti.Okumalıyım bunu:)

flzpink dedi ki...

Kitap Cumhuriyetim; okuyun bence de, yorumları merak ediyorum..